Tasarım prensipleri her mükemmel tasarımın temelidir. Kullanıcı dostu ve güzel duyu açıdan hoş deneyimler yaratmak için bir çerçeve sağlarlar. Bu yazıda, değişik tasavvur prensiplerini ve bu tarz şeyleri kendi çalışmalarınıza iyi mi uygulayabileceğinizi inceleyeceğiz.
Tasarımın unsurlarını tartışarak başlayacağız. Bunlar herhangi bir tasarımın temel yapı taşlarıdır ve renk, biçim ve tipografi benzer biçimde şeyleri ihtiva eder. Tasarımın unsurlarını anladıktan sonrasında tasavvur ilkelerine geçeceğiz. Bunlar tasavvur unsurlarının beraber iyi mi kullanılacağını yöneten kurallardır.
Her ilkeyi detaylı bir şekilde inceleyeceğiz ve pratikte iyi mi kullanılabileceğine dair örnekler sunacağız. Bu yazının sonucunda, tasavvur ilkeleri ve bu tarz şeyleri mükemmel tasarımlar yaratmak için iyi mi kullanabileceğiniz hikayesinde sağlam bir anlayışa haiz olacaksınız.
Tasarımın Öğeleri
Tasarımın unsurları, herhangi bir tasarımın temel yapı taşlarıdır. Renk, biçim ve tipografi benzer biçimde şeyleri ihtiva ederler. Her bir unsurun kendine has özellikleri vardır ve değişik efektler yaratmak için kullanılabilir.
-
Renk: Renk, tasarımın en kuvvetli unsurlarından biridir. Bir ruh hali yaratmak, bir tasarımın muayyen unsurlarına dikkat çekmek ya da bir tasarımı görsel olarak daha cazibeli hale getirmek için kullanılabilir.
-
Biçim: Biçim, tasarımın bir öteki mühim unsurudur. Yapı kurmak, görsel alaka eklemek ya da basitçe bir tasarımı görsel olarak daha cazibeli hale getirmek için kullanılabilir.
-
Tipografi: Tipografi, makale tipi tertip sanatıdır. Bir aşama duygusu yaratmak, bir tasarımın muayyen kısımlarına vurgu eklemek ya da basitçe bir tasarımı daha okunabilir hale getirmek için kullanılabilir.
Tasarımın İlkeleri
Tasarım ilkeleri, tasavvur öğelerinin beraber iyi mi kullanılacağını yöneten kurallardır. Balans, kontrast ve aşama benzer biçimde şeyleri ihtiva ederler. Her ilkenin kendine has bir amacı vardır ve değişik etkisinde bırakır yaratmak için kullanılabilir.
-
Balans: Balans, bir tasarımdaki elemanların ağırlıkları eşit görünecek biçimde düzenlenmesidir. İki tür balans vardır: bakışımlı ve asimetrik. Bakışımlı balans, merkezi bir eksenin her iki yanındaki elemanların birbirlerinin ayna görüntüleri olmasıdır. Asimetrik balans, merkezi bir eksenin her iki yanındaki elemanların değişik olduğu halde ağırlıkları eşit benzer biçimde görünmesidir.
-
Kontrast: Kontrast, görsel alaka yaratmak için zıtlıkların kullanılmasıdır. Kontrast, değişik renkler, şekiller ya da dokular kullanılarak yaratılabilir.
-
Aşama: Aşama, bir tasarımdaki öğelerin en önemliden en önemsize doğru sıralanmış benzer biçimde görünmesi için düzenlenmesidir. Aşama, ebat, renk ya da yerleşim kullanılarak oluşturulabilir.
-
Beyaz alan: Beyaz alan, bir tasarımdaki öğelerin etrafındaki ve arasındaki alandır. Görsel alaka yaratmak, muayyen öğelere vurgu eklemek ya da basitçe bir tasarımı daha okunabilir hale getirmek için kullanılabilir.
-
Yine: Yine, bir tasavvur süresince aynı öğenin ya da öğelerin kullanılmasıdır. Yine, birlik duygusu yaratmak, muayyen öğelere dikkat çekmek ya da basitçe bir tasarımı görsel olarak daha cazibeli hale getirmek için kullanılabilir.
-
Çeşitlilik: Çeşitlilik, bir tasavvur süresince değişik öğelerin ya da öğelerin değişik şekillerde kullanılmasıdır. Çeşitlilik, görsel alaka yaratmak, muayyen öğelere vurgu eklemek ya da basitçe bir tasarımı görsel olarak daha cazibeli hale getirmek için kullanılabilir.
-
Vurgu: Vurgu, bir tasarımın muayyen bir kısmına dikkat çekmek için bir ya da daha çok öğenin kullanılmasıdır. Vurgu, ebat, renk ya da yerleşim kullanılarak oluşturulabilir.
Hususiyet | Yanıt |
---|---|
Tasarım İlkeleri | Tasarım ilkeleri, görsel olarak cazibeli ve etken tasarımlar kurmak için kullanılabilecek bir takım kılavuzdur. Bu ilkeler balans, kontrast ve aşama benzer biçimde şeyleri ihtiva eder. |
Kullanıcı Deneyimi | Kullanıcı deneyimi (UX), bir kullanıcının bir ürün ya da hizmetle etkileşime girdiğinde yaşamış olduğu genel deneyimdir. UX tasarımı, kullanıcılar için kullanması rahat ve eğlenceli ürün ve hizmetler tasarlama sürecidir. |
Kullanıcı Arayüzü | Kullanıcı arayüzü (UI), kullananların direkt etkileşimde bulunmuş olduğu bir ürün ya da hizmetin parçasıdır. UI tasarımı, kullanması ve anlaşılması rahat kullanıcı arayüzleri tasarlama sürecidir. |
Kullanılabilirlik | Kullanılabilirlik, bir kullanıcının bir ürünü ya da hizmeti kullanabilme kolaylığıdır. Kullanılabilirlik testi, bir ürünü ya da hizmeti kullanımının rahat olduğu için güvenli olmak için kontrol etme sürecidir. |
Prototipleme | Prototipleme, bir ürün ya da hizmetin çalışan bir modelini oluşturma sürecidir. Prototipleme, fikirleri kontrol etmek ve kullanıcılardan geri bildirim almak için kullanılabilir. |
II. Tasarımın Öğeleri
Tasarımın unsurları herhangi bir görsel kompozisyonun temel yapı taşlarıdır. Bunlar şunları ihtiva eder:
Çizgi: Çizgi, biçim, doğrultu ve hareket yaratmak için kullanılabilen temel bir tasavvur öğesidir.
Biçim: Biçim, bir çizgi ya da bir takım çizgiyle çevrili iki boyutlu bir alandır.
Biçim: Biçim, yüksekliği, genişliği ve derinliği olan 3d bir nesnedir.
Doku: Doku, bir yüzeyin hissi ya da görünümüdür.
Renk: Renk, nesnelerden yansıyan fer dalgalarının görsel algısıdır.
Kıymet: Kıymet, bir rengin göreceli açıklığı ya da koyuluğudur.
Feza: Feza, nesnelerin etrafındaki ve arasındaki alandır.
Hareket: Hareket, bir kompozisyondaki öğelerin düzenlenmesiyle yaratılan hareket yanılsamasıdır.
III. Tasarım İlkeleri
Tasarım ilkeleri, bir tasarımın unsurlarının tutarlı ve görsel olarak cazibeli bir tüm kurmak için iyi mi beraber çalıştığını yöneten temel kurallardır. Tasarımın birçok değişik ilkesi vardır, sadece en önemlilerinden bazıları şunlardır:
Balans: Dengeli tasavvur, unsurların eşit olarak dağıtıldığı ve hiç bir unsurun diğerlerine baskın gelmediği tasarımdır.
Kontrast: Kontrast görsel alaka yaratır ve tasarımın muayyen unsurlarına dikkat çekilmesine destek sunar.
Vurgu: Vurgu, bir tasarımın muayyen bir öğesine dikkati çekmek için kullanılır.
Yine: Yine, bir ritim duygusu yaratır ve tasarımın bütünleşmesine destek sunar.
Hareket: Hareket, gözü tasavvur süresince yönlendirir ve akış hissi yaratır.
Birlik: Birlik, bir bütünlük duygusu yaratır ve tasarımın tamamlanmış hissettirmesini sağlar.
Bunlar tasarımın birçok ilkesinden yalnız birkaçıdır. Bu ilkeleri anlayıp uygulayarak daha etken ve görsel olarak cazibeli tasarımlar yaratabilirsiniz.
Tasarım ilkeleri ile alakalı daha çok informasyon için aşağıdaki kaynaklara bakın:
* [The Principles of Design](https://www.designtheory.net/principles-of-design/)
* [A Guide to the Principles of Design](https://www.canva.com/learn/principles-of-design/)
* [The Elements of Design and Principles of Composition](https://www.skillshare.com/classes/The-Elements-of-Design-and-Principles-of-Composition/1596781462)
IV. Renk Teorisi
Renk teorisi, renklerin birbirleriyle iyi mi etkileşime girdiğini ve görsel efektler yaratmak için iyi mi kullanılabileceğini inceleyen bir bilimdir. Birçok değişik renk teorisi vardır, sadece en temel olanı renk çemberidir. Renk çemberi, renkler arasındaki ilişkiyi yayınlayan dairesel bir diyagramdır. Çemberdeki renkler, en üstte kırmızı, sarı ve mavi olacak biçimde muayyen bir sıraya gore düzenlenmiştir. Bu renklere birincil renkler denir. İki birincil rengin karıştırılmasıyla açılan renklere tali renkler denir. Mesela, kırmızı ve sarının karıştırılması turuncuyu, sarı ve mavinin karıştırılması yeşili oluşturur. Birincil bir rengin tali bir renkle karıştırılmasıyla açılan renklere üçüncül renkler denir. Mesela, kırmızı ve turuncunun karıştırılması kırmızı-turuncuyu, sarı ve yeşilin karıştırılması sarı-yeşili oluşturur.
Renk teorisi muhtelif değişik görsel efektler yaratmak için kullanılabilir. Mesela, sıcak renkler (kırmızı, turuncu, sarı) coşku ve enerji hissi yaratabilirken, soğuk renkler (mavi, yeşil, mor) sakinlik ve sükünet hissi yaratabilir. Aleni renkler bir alanı daha büyük hissettirebilirken, koyu renkler bir alanı daha minik hissettirebilir.
Tasarımınızda renk teorisini kullanırken, yaratmak arzu ettiğiniz genel etkiyi göz önünde bulundurmanız önemlidir. Ek olarak kullandığınız muayyen renkleri ve bunların birbirleriyle iyi mi etkileşime gireceğini de göz önünde bulundurmanız icap eder.
V. Tipografi
Tipografi, yazılı dili okunaklı, okunabilir ve cazibeli hale getirmek için makale tipini tertip sanatı ve tekniğidir. Bir projenin genel görünümünü ve hissini mühim seviyede etkileyebileceği için tasarımın en mühim unsurlarından biridir.
Tipografi tasarlarken göz önünde bulundurulması ihtiyaç duyulan birçok değişik unsur vardır, bunlar içinde şunlar yer alır:
- Makale tipi ailesi
- Makale tipi boyutu
- Satır yüksekliği
- Harf aralığı
- Hizalama
Bu faktörlerin her biri değişik etkisinde bırakır ve ruh halleri yaratmak için kullanılabilir. Mesela, fazlaca fazla harf aralığına haiz büyük boyutlu kalınca bir makale tipi coşku ve enerji hissi yaratabilirken, minik boyutlu ve sıkı harf aralığına haiz ince bir makale tipi sakinlik ve sükünet hissi yaratabilir.
Bir proje için tipografi seçerken, iletmek arzu ettiğiniz genel mesajı ve hedeflediğiniz kitleyi göz önünde bulundurmanız önemlidir. Doğru tipografi, daha etken ve entresan bir tasavvur oluşturmanıza destek olabilir.
VI. Intizam
Intizam, bir sayfadaki ya da ekrandaki öğelerin düzenlenmesidir. Kullanıcı deneyimini mühim seviyede etkileyebileceği için tasarımın en mühim yönlerinden biridir. İyi tasarlanmış bir intizam, bir internet sayfasını ya da uygulamayı kullanması ve gezinmesi rahat hale getirebilirken, fena tasarlanmış bir intizam kullananların aradıklarını bulmasını zorlaştırabilir.
Bir intizam tasarlarken dikkate katılması ihtiyaç duyulan birçok değişik unsur vardır, bunlar içinde şunlar yer alır:
- Ekranın boyutu ve şekli
- Sayfadaki öğelerin sayısı
- Elementlerin hiyerarşisi
- Beyaz alanın kullanması
- Genel görsel yoldam
Bir intizam tasarlarken görsel olarak cazibeli ve kullanıcı dostu bir tecrübe yaratmak için bütün bu faktörleri dengelemek önemlidir.
İyi bir intizam tasarlamak için birtakım ipuçları:
- Sayfadaki öğeleri düzenlemenize destek olması için bir ızgara kullanın.
- Sayfadaki unsur sayısını olası olduğunca azca tutun.
- En mühim unsurların en bariz olmasını sağlamak için hiyerarşiyi kullanın.
- Görsel alaka yaratmak ve sayfanın daha rahat okunmasını sağlamak için beyaz boşluk kullanın.
- Internet sitenizin ya da uygulamanızın genel markasıyla tutarlı bir görsel yoldam seçin.
Bu ipuçlarını izleyerek hem görsel olarak hoş bununla beraber kullanıcı dostu bir intizam oluşturabilirsiniz.
VII. Beyaz Boşluk
Beyaz alan, bir tasarımdaki öğelerin etrafındaki boş alandır. Görsel aşama kurmak, mühim içerikleri vurgulamak ve bir tasarımı görsel olarak daha cazibeli hale getirmek için kullanılabilir.
Tasarımlarınızda beyaz alanı etken bir halde kullanmanın birkaç değişik yolu vardır. Bunu şu amaçlarla kullanabilirsiniz:
- Tasarımınızın değişik unsurlarını ayırarak ve en mühim unsurların öne çıkmasını sağlayarak görsel aşama oluşturun.
- Mühim içerikleri, etrafını beyaz boşluklarla çevreleyerek vurgulayın.
- Balans ve intizam duygusu yaratarak tasarımınızı görsel olarak daha cazibeli hale getirin.
Beyaz alan kullanırken, fazlaca fazla ve fazlaca azca içinde bir balans bulmak önemlidir. Fazlaca fazla beyaz alan tasarımınızı boş ve bunaltan gösterebilirken, fazlaca azca beyaz alan tasarımınızı kompleks ve okunması zor izah edebilir.
Tasarımlarınızda beyaz alanı etken bir halde kullanmanız için birkaç ipucu:
- Tasarımınızın en mühim unsurlarını öne çıkararak aşama duygusu yaratmak için beyaz boşluk kullanın.
- Mühim içerikleri vurgulamak için etrafını beyaz boşluklarla çevreleyin.
- Tasarımınızda balans ve intizam duygusu yaratmak için beyaz boşluk kullanın.
- Hoşunuza giden bir balans bulana kadar değişik oranda beyaz boşluk denemekten korkmayın.
Beyaz alan, tasarımlarınızın görünümünü ve kullanılabilirliğini iyileştirmek için kullanılabilen kuvvetli bir araçtır. Beyaz alanı etken bir halde kullanarak görsel olarak cazibeli, okunması rahat ve etken tasarımlar oluşturabilirsiniz.
Aşama
Aşama, bir tasarımdaki öğelerin ehemmiyet sırasına gore düzenlenmesidir. En mühim öğeler hiyerarşinin en üzerine yerleştirilir ve daha azca mühim öğeler daha aşağıya yerleştirilir. Aşama, ebat, renk ve durum dahil olmak suretiyle muhtelif öğeler kullanılarak oluşturulabilir.
Aşama, net ve takip etmesi rahat bir kullanıcı deneyimi yaratmak için önemlidir. Öğeler bir hiyerarşide düzenlendiğinde, kullanıcılar sayfayı kolayca tarayabilir ve aradıkları detayları bulabilirler.
Tasarımlarınızda aşama oluşturmanın birkaç değişik yolu vardır. Bir yol, önemi belirtmek için boyutu kullanmaktır. Daha büyük öğeler, daha minik öğelerden daha önemlidir. Aşama oluşturmanın bir öteki yolu da renk kullanmaktır. Daha parlak renkler, nefes renklerden daha dikkat çekicidir. Aşama kurmak için konumu da kullanabilirsiniz. Sayfanın en üzerine yakın olan öğeler, daha aşağıda olan öğelerden daha önemlidir.
Aşama oluştururken tutarlı olmak önemlidir. Önemi belirtmek için boyutu kullanıyorsanız, en mühim öğelerin hepsinin aynı boyutta olduğu için güvenli olun. Aşama kurmak için renk kullanıyorsanız, en mühim öğelerin hepsinin aynı renkte olduğu için güvenli olun.
Aşama, net ve kullanması rahat tasarımlar kurmak için kullanılabilen kuvvetli bir araçtır. Hiyerarşinin prensiplerini anlayarak hem görsel olarak cazibeli bununla beraber işlevsel tasarımlar oluşturabilirsiniz.
IX. Tezat
Kontrast, görsel tasarımın temel bir öğesidir. Bir tasarımın iki ya da daha çok öğesi arasındaki manzara farkını anlatım eder. Kontrast, değişik renkler, şekiller, boyutlar ya da dokular kullanılarak yaratılabilir.
Kontrast, vurgu yaratmak, mühim unsurlara dikkat çekmek ve bir aşama duygusu yaratmak için kullanılabilir. Ek olarak görsel alaka yaratmak ve bir tasarımı görsel olarak daha cazibeli hale getirmek için de kullanılabilir.
Kontrast kullanırken aşağıdaki hususlara dikkat etmek önemlidir:
- Tezat aleni ve bariz olmalıdır.
- Kontrast, tasarımın amacına müsait olmalıdır.
- Kontrast dikkat dağıtacak biçimde olmamalıdır.
Tasarımlarınızda kontrastı etken bir halde kullanmanız için birkaç ipucu:
- Sınırı olan bir renk paleti kullanın.
- Metin ve arka plan için zıt renkler kullanın.
- Zıt şekiller ve boyutlar kullanın.
- Zıt dokular kullanın.
Kontrast, görsel olarak cazibeli ve etken tasarımlar kurmak için kullanılabilen kuvvetli bir araçtır. Kontrastı düşünceli bir halde kullanarak hem görsel olarak entresan bununla beraber kullanması rahat tasarımlar oluşturabilirsiniz.
S1: Tasarımın prensipleri nedir?
Tasarım ilkeleri, etken ve görsel olarak cazibeli tasarımlar kurmak için kullanılabilecek bir takım kılavuzdur. Balans, kontrast, vurgu, ritim ve birlik benzer biçimde ilkeleri ihtiva eder.
S2: Tasarım prensiplerini kendi çalışmalarımda iyi mi uygulayabilirim?
Tasarım prensiplerini kendi işinizde uygulamanın birçok yolu vardır. Bu tarz şeyleri görsel olarak cazibeli ve etken bir kullanıcı arayüzü kurmak için kullanabilir ya da ürün ya da hizmetinizin kullanılabilirliğini iyileştirmek için kullanabilirsiniz.
S3: Tasarım prensipleri ile alakalı daha çok informasyon edinmek için kullanabileceğim kaynaklar nedir?
Tasarım prensipleri ile alakalı daha çok informasyon edinmek için kullanabileceğiniz bir takım kaynak vardır. Bu kaynaklardan bazıları kitaplar, makaleler ve çevrimiçi kurslardır.
0 Yorum